Завдання
Розбіжності по КБВ. Пункти закону. Норми законодавства щодо встановлення КБВ, виявлення розбіжностей з даними ЄДР, повідомлення Міністерства юстиції України. Роз'яснення щодо розбіжностей по КБВ і листів Мінюста, реєстратора.
Умова
- Банки проводять вивчення/аналіз клієнтів згідно вимог законодавства, в т.ч. визначають КБВ.
- За невиконання банками,як суб'єктами первинного фінансового моніторингу, вищезазначених вимог — передбачені штрафи зі сторони контролюючих органів. За невиконання або неповне виконання вимог щодо проведення належної перевірки до банків застосовуються штрафи в розмірі від 10 000 000 грн.
Рішення
- Згідно п.9 ст.9 ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" обов’язковими даними для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі — ЄДР) є:
-
ст. 9 інформація про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника її засновника, якщо засновник — юридична особа (крім юридичних осіб, зазначених у частині восьмій статті 51 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"):
- прізвище, ім'я, по батькові (за наявності),
- дата народження,
- країна громадянства (підданства), а в разі, якщо кінцевий бенефіціарний власник — іноземець є громадянином (підданим) декількох країн, — усі країни його громадянства (підданства),
- серія (за наявності) та номер документа (документів), що посвідчує особу та підтверджує громадянство (підданство), зокрема, але не виключно, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності),
- місце проживання,
- реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності),
- повне найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код (для резидента) засновника юридичної особи, в якому ця особа є кінцевим бенефіціарним власником,
- характер та міра (рівень, ступінь, частка) бенефіціарного володіння (вигоди, інтересу, впливу).
-
ст. 9 інформація про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи, у тому числі кінцевого бенефіціарного власника її засновника, якщо засновник — юридична особа (крім юридичних осіб, зазначених у частині восьмій статті 51 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення"):
-
Згідно останнього абзацу п. 1 ст. 1. "Визначення термінів" ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань":
- Терміни "кінцевий бенефіціарний власник" та "структура власності" вживаються у значенні, наведеному у Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
-
Стаття 5_1 "Інформація про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності" ЗУ "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" визначає вимоги щодо встановлення кінцевих бенефіціарних власників, а також в п. 8 наводиться чіткий перелік виключень:
-
Вимоги цієї статті не поширюються на політичні партії, структурні утворення політичних партій, професійні спілки, їх об'єднання, організації профспілок, передбачені статутом профспілок та їх об'єднань, творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок, організації роботодавців, їх об'єднання, адвокатські об'єднання, адвокатські бюро, організації, що здійснюють професійне самоврядування у сфері нотаріату, релігійні організації, державні органи, органи місцевого самоврядування, їх асоціації, публічні компанії (юридичні особи, створені у формі публічного акціонерного товариства, акції яких допущені до торгів принаймні на одній фондовій біржі (регульованому ринку) з переліку іноземних фондових бірж (регульованих ринків), який формується в порядку визначеному Кабінетом Міністрів України, на які розповсюджуються вимоги щодо розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників, рівнозначні тим, що були прийняті Європейським Союзом), державні та комунальні підприємства, установи, організації, торгово-промислові палати, державні пенсійні фонди, житлово-будівельні кооперативи, дачні (дачно-будівельні) кооперативи, садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства), об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників житлових будинків, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські кооперативні об'єднання, відокремлені структурні підрозділи із статусом юридичної особи (крім відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації).
Отже в переліку виключень немає громадських організацій, благодійних організацій/фондів, тобто КБВ по ним також має встановлюватися банками (суб’єктами первинного фінансового моніторингу).
-
Вимоги цієї статті не поширюються на політичні партії, структурні утворення політичних партій, професійні спілки, їх об'єднання, організації профспілок, передбачені статутом профспілок та їх об'єднань, творчі спілки, місцеві осередки творчих спілок, організації роботодавців, їх об'єднання, адвокатські об'єднання, адвокатські бюро, організації, що здійснюють професійне самоврядування у сфері нотаріату, релігійні організації, державні органи, органи місцевого самоврядування, їх асоціації, публічні компанії (юридичні особи, створені у формі публічного акціонерного товариства, акції яких допущені до торгів принаймні на одній фондовій біржі (регульованому ринку) з переліку іноземних фондових бірж (регульованих ринків), який формується в порядку визначеному Кабінетом Міністрів України, на які розповсюджуються вимоги щодо розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників, рівнозначні тим, що були прийняті Європейським Союзом), державні та комунальні підприємства, установи, організації, торгово-промислові палати, державні пенсійні фонди, житлово-будівельні кооперативи, дачні (дачно-будівельні) кооперативи, садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства), об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників житлових будинків, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські кооперативні об'єднання, відокремлені структурні підрозділи із статусом юридичної особи (крім відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації).
- Згідно п. 8 ст. 11 ЗУ "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення":
- …З метою встановлення кінцевого бенефіціарного власника суб'єкт первинного фінансового моніторингу:
• витребовує та отримує від клієнта — юридичної особи структуру власності такого клієнта;
• ….
• має право використовувати дані, що містяться в офіційних документах, офіційних та/або інших джерелах;
• має вжити належних заходів для перевірки достовірності інформації щодо кінцевого бенефіціарного власника та пересвідчитися, що він знає, хто є кінцевим бенефіціарним власником (за його наявності), здійснюючи обґрунтовані заходи для розуміння права власності (контролю) та структури власності.
- …З метою встановлення кінцевого бенефіціарного власника суб'єкт первинного фінансового моніторингу:
- На виконання вимог Наказу Міністерства юстиції України від 12.07.2023 № 2542/5 (надалі – Наказ) та зазначених законів, банки зобов’язані подавати "повідомлення про виявлення розбіжностей" до Міністерства юстиції України.
В свою чергу Міністерство юстиції України, згідно п.13 Наказу, надсилає лист державному реєстратору з вказівкою щодо внесення до Єдиного державного реєстру відмітки про можливу недостовірність інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи та необхідність направлення Юридичній особі вимоги щодо надання письмових пояснень стосовно виявлених розбіжностей. -
Подальша комунікація Юридичної особи з державним реєстратором/Міністерством юстиції України щодо їх запитів відбувається згідно чинного законодавства, в т.ч. згідно:
- Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань";
- Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення";
- Наказу Міністерства юстиції України № 2542/5 від 12.07.2023 "Про затвердження Порядку повідомлення держателя Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про виявлення розбіжностей між отриманими суб’єктом первинного фінансового моніторингу в результаті здійснення належної перевірки та розміщеними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостями про кінцевих бенефіціарних власників та/або структуру власності юридичної особи";
- Інших нормативних документів Міністерства юстиції України.
-
Юридична особа має можливість в своїй відповіді на вимогу державного реєстратора/Міністерства юстиції України підтвердити виявлені розбіжності (і відповідно актуалізувати дані в ЄДР), або спростувати наявність розбіжностей, надавши власну аргументацію.
Відповідь юридичної особи опрацьовується реєстратором/Міністерством юстиції України.
Корисні статті
Як пройти повторну ідентифікацію МСБ ЮО?
Надати додаткові відомості щодо власників істотної участі
Завантажити документи для проходження повторної ідентифікації через Sense Business Online
Коментарі
0 коментарів
Будь ласка, увійти, щоб залишити коментар.